28 Haziran 2013

“Fransa Bisiklet Turu” En prestijli yarış 100 yaşında.


İlki 1903 yılında yapılan ancak birinci dünya savaşında üç, ikinci dünya savaşında yedi kez koşulmayan Fransa bisiklet turu bu yıl 100. kez start alacak. Tur tarihine baktığımızda Fransa Turu'nu en çok kazanan isim Amerikalı pedal Lance Armstrong. Ancak yedi kez turu kazanan efsanevi bisikletçi Armstong'un unvanları doping yaptığı gerekçesi ile USADA tarafından elinden alındı.  Armstrong'dan sonra en fazla şampiyonluk yaşayan isimler beş zaferle Eddy Merckx, Bernard Hinault, Miguel Indurain ve Jacques Anquetil'dir




Benelux ülkeleri, İtalya ve İsviçre'yi de kapsayacak şekilde düzenlenen 3600 km lik yirmi gün sürecek yarışın en büyük favorisi  SKY’ın yeni lideri Chris Foroome. 2012 yılının şampiyonu Bradley Wiggins, “Benim için turu kazanmak en önemli şeydi ve bunu gerçekleştirdim. Dürüst olmam gerekirse, bir daha aynı fedakarlıkları yapabileceğimden emin değilim. Ailemden de bunu isteyebileceğimi sanmıyorum. En büyük hedefimi gerçekleştirmek için dört yılımı verdim. Açıkçası aynı yollardan tekrar geçebileceğimi sanmıyorum” diyerek tura katılmayacağını açıklamıştı. Bunun üzerine Team Sky’ın liderliğini alan Kenya doğumlu Britanyalı sporcu Froome her ne kadar Grand Turlarda Condator ve Cadel Evans kadar podyum göremese de favori adayların başında geliyor. Froome, “Profesyonel olarak sürdürdüğüm kariyerimin son beş sezonuma bakacak olursam, geldiğim nokta gerçekten de müthiş. Her geçen yıl çok daha fazla şey öğrendim ve şu anda da geçen yılki Tour de France’ı kazanan ekibe liderlik ediyorum. Bu, bir açıdan bakıldığında akıl almaz bir durum. Ama aynı zamanda hem benim hem de takımın buna hazır olduğunu hissediyorum ve bu da kendime olan güvenimi artırıyor. Umarım bu yarışı başarıyla tamamlarım ve böylece anlatacak harika savaş hikayelerim de olur. Bu sene Tour de France için çok özel, çünkü 100. yılını kutluyor. Birçok yönden tarihe geçecek. Ben kendimi hazır hissediyorum. Yapabileceğimin en iyisini yapmak için her şeyimi vereceğim,” diyor.


Fovori adaylarından bir diğeri daha önce de iki kez turu kazanan İspanyol bisikletçi Alberto Condator. Tırmanış etaplarında inanılmaz tempo değiştirerek rakiplerini ekarte edebilen Contador yediği bir ette yasaklı madde clenbuterol çıktığı için iki yıl yarışlardan men edilmişti. Kazandığı Fransa ve İtalya bisiklet tur şampiyonlukları elinden alınan bisikletçi kaybettiği itibarını yeniden kazanmak için her şeyi yapmaya hazır. Her ne kadar bu yıl ki yarışın favorisi ben değilim dese de ondan çok şey bekleniyor. Takımın sportif Direktörü Philippe Mauduit, "Fransa Bisiklet Turunu Alberto Contador ile kazanmayı hedefliyoruz. Genel sıralama hedefimiz için gerekli yeteneklere sahip isimleri belirleme üzerinde çalıştık. Alberto Contador'u; düz etaplarda, ortalama dağlık etaplarda ve dağlık, tırmanış profillerde en iyi destekleyecek takım kadrosu oluşturduk. Gerçektek değerli, güçlü ve büyük tur tecrübelerine sahip olan sporcularımızla oluşturduğumuz takım kadromuz ile Fransa Bisiklet Turunun 3 haftasına etkin olacağımıza inanıyoruz." diyor.

Bir diğer fovori aday Rusya Bisiklet Projesi'nin takımı Katusha’nın lideri Joaquim Rodriguez. Fransa Turu için 5 Mayıs'ta Giro d'italia'ya ünvanını korumak üzere start almayan Joaquim Rodriguez bu yıl pek performans şovunu yapmadı.  Diğer adaylar ise Cadel Evans ve Tejay Van Garderen’li BMC, Quintana ve Valverde’li Movistar ve geçen yıl geçirdiği bir kaza sonucu pelvis kemiği kırılan yarışlara bir süre ara veren Radio Shack-Leopard takımının lideri Andy Schleck.


Hiç kuşkusuz tek bir günü kazanmakla arayı açmanın pek mümkün olmayacağı turda, Mont Ventoux çıkışı ve bir milyona yakın kişinin akın ettiği Alpe d’Huez etabı belirleyici olacak. Zamana karşıların ise önemli olmamakla beraber yine de belirleyici olacağını düşünüyorum.
Genel klasman birincisinin sarı mayoyu, en çok puan toplayan bisikletçinin yeşil mayoyu en iyi tırmanışçının yani dağların kralının kırmızı puanlı mayo’yu giydiği organizasyonda  Beyaz mayo ise turun en iyi genç bisikletçisine verilmekte. Bakalım bu yıl 100. mayoların sahibi kimler olacak.  
29 Haziran’da başlayıp 21 Temmuz’da sona erecek eurosport tarafından an be an yayınlanan bu görsel şöleni umarım kaçırmazsınız.